جمعه، آذر ۲۷، ۱۳۸۸

نسل نیمه دوم جنگ

چیزی در تغییر شرایط زندگی همه طی این سالها که سرمان به کار و زندگی گرم بود اتفاق افتاده است که کمتر شاید ببنیم. و در واقع تغییرات همان چیزهایی هستند که موجب تغییر فرهنگ می شوند. حالا تغییر مثبت یا منفی و یا اوج انسانی پیشرفت فرهنگ یا تنزل آن بماند.

طبیعی است که من مشاهدات عینی خودم را از آنچه در اطرافم و در محدوده رابطه های خودم می بینم ذکر می کنم و نمی تواند قابل تعمیم دادن به کل باشد.
تجمل زندگی در زوجهای جوان که در محدوده سنی 22 تا 26 سال (یعنی متولدین 62 تا 66) هستند و در طبقه اقتصادی متوسط به بالا تربیت و رشد کرده اند به طور محسوسی پایین آمده. شبیه سالهای اولیه جنگ، گرچه با تغییر پارامترهایی نوع زندگی و نیازها به طور کلی متحول شده است.
سن ازدواج دست کم در این گروه سنی پایین تر آمده است نسبت به همین دوره سنی در 5 سال ماقبل این (یعنی متولدین 57 تا 61).
با رشد فرصتهای تحصیلی و کاری برای زنان، خیلی از رفتارهای جنسیتی کمتر شده است. هم در کار و هم زندگی مشترک.
تفکیک های ایدئولوژیک بین آرمانها و اعتقادها و نیز روش زندگی خیلی کمتر شده است. به طور خلاصه، زندگی آدمها کمتر بر اساس ایدئولوژی است که تا حدی به آن باور دارند و بیشتر بر اساس باور اصل زندگی کردن است.
در کل رویکرد این نسل جوان بر رفتارهای واقعی و غیر ساختگی و غیر مزورانه بیشتر است از نمونهای قبلی خودشان.

۲ نظر:

ياسمن گفت...

سلام
دوست عزيز چقدر خوب كه مشاهدات خودت رو نوشتي ولي دقيقا مشاهدات من يعني اون چيزهايي كه مثلا در دوستان خواهرم يا دور بري هام مي بينم دقيقا برعكسه . به نظرم اين نسل تجملاتي تر ،و سطحي تر از نسل گذشته خودشون هستن هرچند در مقامي نيستم كه بتونم قضاوتم رو تعميم بدم

Parastoo گفت...

چه جالب پس ياسمن اينچنين مشاهدات پراكنده و البته متضاد نشان مي‌دهد يك كار كارشناسي دقيق روي اين موضوع لازم است.

حالا دوستان پژوهشگر بايد بگويند آيا چنين تحقيقي در اين بازه سني وجود دارد يا نه؟ و اگر نيست ، به نظر من لازم است چنين كاري صورت بگيرد